Procesaanpak complexe projecten
De procesaanpak is gebaseerd op de procedure die in het decreet van 25 april 2014 betreffende complexe projecten werd uitgetekend.
Met deze nieuwe aanpak streeft de Vlaamse overheid naar een efficiënt en kwaliteitsvol proces, dat gericht is op de realisatie van een complex project binnen een aanvaardbare termijn en met een maximaal draagvlak. Participatie, openheid en overleg vormen hierbij belangrijke kernwaarden.
Een gedetailleerd schematisch overzicht van de opeenvolgende processtappen is terug te vinden op www.complexeprojecten.be.
Planning
Op 15 juli 2016 nam de Vlaamse Regering de startbeslissing voor het planningsproces ‘Verbetering nautische toegankelijkheid tot de (achter)haven van Zeebrugge’.
In de verkenningsfase werden zes mogelijke oplossingen uitgewerkt. Iedereen kon hier al op reageren tijdens de consultatieronde over de ‘alternatievenonderzoeksnota’ in oktober 2016.
Deze zes alternatieven werden onderzocht en afgewogen op milieueffecten, kosten-batenverhouding en nautische gevolgen.
In een volgende stap zal de Vlaamse Regering op basis van de resultaten van het onderzoek een keuze maken voor één van de alternatieven: het voorkeursbesluit. Het ontwerp van voorkeursbesluit wordt samen met de synthesenota en de onderzoeksrapporten via een openbaar onderzoek voorgelegd aan het publiek.
Na goedkeuring van het voorkeursbesluit volgt de uitwerkingsfase met de technische uitwerking van het voorkeursalternatief, die resulteert in het projectbesluit. Ook dat wordt voorgelegd aan het publiek. Tenslotte volgt de uitvoering van het gekozen alternatief.
Alternatievenonderzoek
Zes alternatieven, met in totaal tien varianten voor de inplanting van deze nieuwe sluis werden onderzocht en afgewogen:
- Carcoke
- Visart
- Visart oost
- Vandamme oost
- Vandamme west
- Verbindingsdok
Deze zes alternatieven werden onderzocht en afgewogen op milieueffecten, kosten-batenverhouding en nautische gevolgen. Ze werden ook vergeleken met een scenario waarin geen tweede sluis wordt gebouwd, het zogenaamde nulalternatief. Dit onderzoek gebeurde op ‘strategisch’ niveau. Dit houdt in dat het onderzoek focust op die elementen waarbij duidelijke verschillen worden verwacht tussen de alternatieven.
De milieubeoordeling onderzoekt op strategisch niveau de milieueffecten van elk alternatief op mens, bodem, water, geluid en trillingen, lucht en klimaat, mobiliteit, biodiversiteit, landschap en bouwkundig erfgoed.
De maatschappelijke kosten-baten analyse of MKBA weegt de kosten en baten van elk alternatief af. Het gaat om kosten voor grondverzet, aankoop en onteigening, sanering, aanleg infrastructuur, onderhoud … en baten zoals kortere wachttijden, hogere inkomsten door haventaxen, een alternatieve toegang bij uitvallen van een bestaande sluis …
De nautische screening test de verschillende alternatieven uit in een vaarsimulatie. Daarbij wordt onder meer gekeken naar moeilijkheidsgraad, uitvoeringstijd, nood aan inzet van een sleepboot, gebruik van roer en boegschroef. Een alternatief dat nautisch minder goed scoort, verhoogt het risico op botsingen met oevers of andere schepen en is moeilijker bevaarbaar bij extreme windsterktes.
Een detail van de zes alternatieven kan u vinden in deze brochure (6.14 MB) "pdf".
Voorkeursbesluit
Op basis van de resultaten van het geïntegreerd onderzoek en het gevoerde overleg (stuurgroep, projectteam, overleg met kabinetten en een consultatieronde bij alle stakeholders) wordt als voorontwerp van voorkeursbesluit het alternatief naar voor geschoven waarbij de nieuwe sluis op de Visartsite ‘huidige locatie’ komt te liggen en de NX in een tunnel.
Het voorontwerp van voorkeursbesluit beschrijft de motivering waarop deze keuze gebaseerd is en de krachtlijnen voor de uitwerking van het project in de uitwerkingsfase.
De belangrijkste elementen van het gekozen alternatief zijn:
- De Visartsluis wordt afgebroken en vervangen door een nieuwe sluis.
- Conform het Kustveiligheidsplan worden de nodige overstromingsmaatregelen voorzien.
- De verbinding van de Visartsluis met het Verbindingsdok wordt aangepast.
- De toegang tot de jachthaven wordt aangepast.
- Lokaal verkeer en kusttram zullen over de sluis gaan.
- De goederenspoorlijn zal over het bovenhoofd van de sluis lopen.
- Voor de Nx komt er een tunnel onder de sluis.
- Om de leefbaarheid voor bewoners, KMO's en gebruikers (o.a. de jachtclubs) te garanderen, worden de nodige acties genomen.
In de uitwerkingsfase wordt dit voorkeursbesluit verder geconcretiseerd tot een realiseerbaar project.
Planning
Over het voorontwerp voorkeursbesluit liep in maart en april 2018 een adviesronde. Momenteel worden de adviezen verwerkt. Na verwerking van de adviezen zal de Vlaamse Regering een ontwerp van voorkeursbesluit vaststellen. Dat ontwerp wordt via een openbaar onderzoek voorgelegd aan het ruime publiek. Na verwerking van de adviezen en reacties stelt de Vlaamse Regering het voorkeursbesluit definitief vast.
In de uitwerkingsfase wordt dit voorkeursbesluit verder geconcretiseerd tot een realiseerbaar project.
Onderstaande planning geeft een indicatie van het nog af te leggen traject om tot het voorkeursbesluit te komen.
2/03/2018 |
Voorontwerp voorkeursbesluit |
maart-april 2018 | Adviesronde voorontwerp voorkeursbesluit met infomoment voor direct betrokken actoren en inloopavond voor geïnteresseerden |
Verwerking adviezen | |
Vaststelling ontwerp van voorkeursbesluit door Vlaamse Regering | |
60 dagen | Openbaar onderzoek Ontwerp van voorkeursbesluit wordt samen met synthesenota en onderzoeksrapporten voorgelegd aan de ruime bevolking |
Verwerking opmerkingen openbaar onderzoek | |
30 dagen | Goedkeuring strategische milieubeoordeling door dienst MER |
Principiële vaststelling voorkeursbesluit | |
Advies Raad van State | |
Definitieve vaststelling voorkeursbesluit door Vlaamse Regering | |
Bekendmaking voorkeursbesluit en start uitwerkingsfase |